Jak fotografować konie?

5 kroków do idealnego zdjęcia sprzedażowego

Jak zrobić zdjęcie do ogłoszenia by przykuć uwagę kupujących? Na co zwrócić uwagę, a czego unikać. Poniżej znajdziecie kilka praktycznych porad

1 Dobrze przygotowany koń

Może brzmi to trywialnie, ale odpowiednio przygotowany koń to warunek udanych zdjęć. Przed taką sesją należy konia:

  • dokładnie wyczyścić lub wykąpać (jeśli mamy taką możliwość)
  • podciąć/przerwać grzywę, a najlepiej zapleść
  • ogolić (jeżeli fotografujemy jesienią lub zimą), golić należy nie później niż tydzień przed sesją, a optymalnie – dwa tygodnie przed sesją. Delikatnie odrośnięta sierść wygląda znacznie naturalniej i ładniej
  • obciąć szczotki na pęcinach (w przypadku koni szlachetnych), nadmiarowe włosy na brodzie i w uszach 😉

Koń przygotowany na sesję musi mieć kopyta w nienagannym stanie, ale nie powinien być przekuty dzień czy dwa przed sesją (ryzyko kontuzji).

Przykład idealnie przygotowanego ogiera pełnej krwi angielskiej. Zdjęcie podkreśla urodę i muskulaturę fotografowanego konia
Na zdjęciu Yucatan xx

2 Odpowiednio dobrany sprzęt

Sprzęt dobieramy odpowiednio do typu użytkowego konia. Przykładowo – konie pełnej krwi angielskiej fotografujemy w skórzanych kantarach, konie czystej krwi arabskiej – w prezenterkach, a konie wierzchowe w ogłowiu sportowym (lub westernowym, zależnie od stylu w jakim dany koń pracuje).

Ogłowie powinno być:

  • czyste
  • właściwie dopasowane
  • właściwie dobrane do gabarytów konia, do konia z małą, szlachetną głową wybierajmy delikatniejsze ogłowia z cieńszymi paskami, węższym nachrapnikiem itd i odwrotnie
  • niezniszczony – bez oberwanych pasków/brakujących szlufek itp.

Ze względów estetycznych polecam fotografowanie koni sportowych w klasycznych ogłowiach z nachrapnikiem szwedzkim lub angielskim. Nie polecam fotografowania koni w nachrapniku meksykańskim czy hanowerskich (zaburzają proporcję głowy) czy w ogłowiach anatomicznych.

Szczególnie w przypadku ujeżdżeniowych miłym akcentem jest zdobiony naczółek.

Wykonując portrety nie korzystamy ze skośnika, a nachrapnik zapinamy pod samą kością.

Siodło

  • właściwie dopasowane i dobrane do konia i jeźdźca
  • czyste
  • bez widocznych uszkodzeń

Ochraniacze/owijki

  • czyste, starannie założone, prawidłowo zapięte
  • niezniszczone, bez oberwanych rzepów itd.

Konie ujeżdżeniowe zawijamy przynajmniej na przednie nogi. Konie skokowe najlepiej wyposażyć w proste „skorupy” chyba, że istnieje konieczność dodatkowej ochrony.

Uwaga! Zdjęcia w pozycji zootechnicznej i portretowe wykonujemy wyłącznie w ogłowiu (bez siodła, bez ochraniaczy i owijek)

3 Właściwe ustawienie konia/właściwa faza ruchu

Właściwe tzn takie, które wyeksponuje atuty konia i zamaskuje jego niedoskonałości (w końcu każdy takie posiada).

Prawidłowe zdjęcie zootechniczne to takie, na którym koń równo obciąża wszystkie cztery kończyny. Lewa przednia noga jest lekko wysuniętą.

Publikowanie zdjęć niewłaściwie ustawionego konia lub w niekorzystnej fazie ruchu świadczy o braku profesjonalizmu osoby fotografującej i może przedstawić konia w złym świetle.

Przykład idealnego zdjęcia w pozycji na stój. Koń ustawiony na twardej, równej powierzchni, nogi ustawione prawidłowo, bardzo dobrze widoczne. Głowa i szyja w naturalnej pozycji. Eleganckie tło
Na zdjęciu Emark AA

Przykład bliskiego ideału zdjęcia w skoku

4 Właściwie dobrane tło

Tło na zdjęciach sprzedażowych nie może rozpraszać i odciągać uwagi od fotografowanego obiektu. Jeśli nie mamy ładnej architektury do wykorzystania wybierzmy tło naturalne – jak ściana lasu, drzewa itp

Unikajmy chaosu w tle, omijajmy samochody, maszyny i inne niepotrzebne elementy.

5 Sprawna ekipa do pomocy 

Do wykonania zdjęć potrzebne będą przynajmniej dwie osoby. Prezenter (jeździec) i osoba, która zadba o właściwą pozycję uszu 🙂

Prezenter musi być zdecydowany i spokojny. Idealnie gdyby wiedział jak wygląda pozycja zootechniczna.

Jeździec musi prezentować konia tak aby nie odciągać uwagi od modela, ma być tłem, a jednocześnie powinien robić wszystko by pomóc koniowi gdy zajdzie taka potrzeba.

Te obiektywy się sprawdzą

Do tego rodzaju fotografii świetnie sprawdzą się uniwersalne obiektywy z zakresu 70-300 (70-200). Ciekawym uzupełnieniem zwłaszcza do portretów będą stałki 200 czy 300 mm.

© Oliwia Chmielewska – chmielewskafoto.pl